۱۳۸۹ مرداد ۱۰, یکشنبه

بهمن محصص درگذشت

بهمن محصص

بهمن محصص پیشکسوت نقاشی و مجسمه‌سازی ایران در رم ایتالیا و در سن 79 سالگی درگذشت .
بهمن محصص، هنرمند پیشکسوت هنرهای تجسمی، به دلیل بیماری ریوی، در رم ایتالیا درگذشت . محصص از هنر‌مندانی بود که در رشته های نقاشی و مجسمه‌سازی تبحر خاصی داشت.


بهمن محصص متولد نهم اسفند 1309 است. او از نوجوانی آموختن نقاشی را در رشت و نزد محمد حبیب محمدی (نقاش لاهیجانی) آموخت و آنگاه به ایتالیا رفت تا در آکادمی هنرهای زیبای رم، نقاشی بخواند. محصص از همین آکادمی فارغ التحصیل شد و آثارش در نمایشگاه ها و بینال های متعدد اروپایی به نمایش گذاشته شد.
در سال 1342بهمن محصص به امید بر پا کردن جنبشی نو در هنر کشورش , به ایران بازگشت و در نمایشگاه ها , کنفرانس ها و برنامه های متعددی شرکت کرد و نمایش «صندلی ها» اثر یونسکو را به روی صحنه برد. در سال 1348 دوباره به ایتالیا بازگشت.
محصص علاوه بر نقاشی، مجسمه ساز و مترجم نیز بوده است. او یکی از مجسمه‌سازان پرکار در سالهای قبل از انقلاب محسوب می شود که در آثارش به بهترین نحو حالات درونی انسان را ترسیم می کرد.
«ايتالوكالونيو»، «لوييچى پيراندللو» و «مالاپارته» نويسندگانى هستند كه محصص در شناساندن آنها به مخاطب فارسى سهم به سزايى داشته است و اولین بار «ويكنت شقه شده» نوشته ایتالو کالوینو با ترجمه او در ایران چاپ شد.
بهمن محصّص پس از سالها زندگی در ایتالیا، در ششم مرداد 1389، دور از وطن، درگذشت.